Paber on laual.
Mitte mingi
standardformaadis 80-grammine aa-neli vaid suur, paks ja värskelt lõhnav
poogen.
Kas olete märganud, kuidas
paber lõhnab? Selline puutumatu, ilma ühegi jooneta paber?
Pange silmad kinni ja nuusutage!
Nuusutage vaikselt ning aupaklikult, kummarduge tasa ettepoole, hingake
ettevaatlikult sisse.
Pole mingit tarvidust ninaga
vastu paberit nühkida!
Inimese nahk on räpane isegi
kui olete sellele langenud prügi, õietolmu ja lõhnaainete molekulide pikad
ahelad maha nühkinud. Nahalt eritub ikka vett, surnud rakke, jääkaineid ja
rasva. Torgake nina vastu paberit ning paberile jääb plekk. Siis võib ju paberi
ümber pöörata, kuid uskuge mind – plekk on ka teisel pool olemas. Aga värske
lõhn on kadunud!
Valge on paber sellepärast, et temalt peegeldub kogu
talle langenud valgus. Kui ta oleks kollane, siis peegelduks temalt ainult
spektri kollane osa ning punased, sinised, rohelised ja lillad toonid
neelduksid. Värvilised paberid on niisiis neelajad ja mida tumedamatoonilisem
paber, seda isukam neelaja. Kõige suurem õgard on must paber, tema neelab kõik
ära, ise võib sealjuures täitsa õhuke olla.
Aga pole valge paber ka nii
süütukene ühti. Ta on lihtsalt valiv, ei põlga päriselt kogu valgust ära, ei
kahmi seda ka hoolimatult sisse, vaid pigem maiustab. Hoidke tal kohe
päikesetõusust saati silm peal, siis näete ise.
Paber on valge, ta on laual,
õues on öö.
Siis juhtub midagi, mida ei
saa veel koidikuks nimetada, aga pimeduseks enam ka mitte. Mitte ühtegi asja
pole toas näha, ainult paber valendab. Endal polegi õieti midagi peegeldada,
aga juba valendab. Justkui oleks osa eilsest valgusest alla neelanud ja nõristab
seda nüüd tasakesi välja.
Ise niisugune enesessetõmbunud,
salapärane, naiselik.
Läheb valgemaks, päike pole
ikka veel tõusnud ja paber on ühtäkki hall. Hall, huvitav, mitmekihiline.
Kadunud on valenduse raugus, hallide kihtide vahel uitab keegi ringi, aga kui
otse vaatama hakkad, kaob serva taha. Justkui näeks silmanurgast kadunud
esivanemate varje või tulevaste elude peegeldusi. Ja sa pead olema ärgas, väga
ärgas ja vaikiv, nagu pabergi, kui tahad nende varjudega kontakti saada. Kui
ikka tahad, sest nemad uitavad omatahtsi, sina neid tegelikult ei huvita. Miks
peakski varje huvitama mingi rasvase ninaga uudishimutseja?
Iseasi, kui lähed sinna
hallide kihtide vahele ja jäädki. Jääd, sest seal on ruumi lõputult ning aega
ka. Igavik on ju halli värvi?
Aga sa pole jõudnud isegi otsustamise peale mõtlema
hakata, kui paberilt peegeldub esimene koidukiir. Või mis ma seletan, terve esimene
hommikune vikerkaar ikka, sest paber nopib igat kiirekest eraldi, proovib hamba
all, lutsutab pisut, peegeldab siis tagasi ning ohkleb, rähkleb ja mõnuleb nagu
hambutu vanaeit pähklipuusalus.
Sellise paberiga koos olla on suisa lust. Temas on nurjatuvõitu
huumorimeelt, ta on sõbralik, kergemeelne, tema lapsikuses on nii teesklust kui
kamraadlikkust, ning mis kõige tähtsam, ta sosistab sulle:
“Päev on pikk, aega on!”
Terve päeva saab paber iseendaga suurepäraselt hakkama.
Ta ei solvu, kui temast möödudes talle varju heidad, ta ei nukrutse, kui ta
hoopiski unustad, tal ei ole üksinda igav. Ta on valge, ta on laual ja
peegeldab kogu temale langenud valguse. Või peaaegu kogu valguse.
Alles õhtu poole
muutub meeleolu tõsisemaks, täiskasvanulikumaks.
Vari, mis on vahepeal teravamaks läinud, ei tule enam
paberi küljest lahti, vaid kleepub sekundi murdosaks sinna kinni. Ehk hoiab
paber teda hetke enda juures? Paberi valge pale on kuidagi küpsem ja väärikam.
Päevaloodel muutub iga valge paber külmakartlikuks.
Pole enam laiamist nagu oleks kõik värvid toredad! Nüüd on punased ja kollased
toonid soositud, neid peegeldatakse erilise hoole ja armastusega. Rohelised ja
sinised neelatakse külmalt ära, lillat koheldakse nagu vaeselast.
Pikapeale kulub aga punakollane
soe tekk üha õhemaks ja õhemaks kuni sellest on järel ainult hallikas räbal.
See pole üldse enam see hall, mis hommikul! See on väsinud, igav ja auklik.
Räägi siis heaga või räägi
kurjaga või ole vait, paber on ikka haavunud moega. Pomiseb midagi, mida pole
õnneks hästi kuulda, kuni rapsib endalt äkki tusaselt kuid kindlameelselt
viimasedki porihallid riismed ja hakkab uuesti valendama.
Õues on öö.
Kunstnik süütab tule ning
tõmbab paberile esimese argliku joone.
No comments:
Post a Comment