Saturday, January 12, 2013

VAATENURK


          Vormist arusaamiseks on vaja seda vaadelda vähemalt kahest erinevast ruumisuunast. Täpseks kirjeldamiseks kasutatakse kõige enam kolmvaadet: eestvaadet, külgvaadet ja pealtvaadet.

------------------------------

          Käisime naisega teatris.
          Meil vedas, eduka mälestusraamatu põhjal tehtud menuka lavastuse etendusele pääsesime ainult tänu teatris töötavale sõbrale, sest piletid olid ammu välja müüdud.
          Istusime loožis, vaatasime kuidas saal ja rõdu inimestega täituvad ja ootasime kannatamatult eesriide avanemist. Teadsime lavastajat hetkel ühe kõige otsivama ja originaalsema teatritegijana ning trupp koosnes eesti esinäitlejatest. Kuna olime raamatut lugenud, teadsime ka, et paljud inimesed ja sündmused on meile isiklikult lähedased.
          Eesriie avanes ja peaosaline võlus meid hoobilt. Polnud tähtis, et tekst oli tuttav ja tegevus staatiline – näitleja kehastas säravalt raamatu autorit ning oli karismaatiliseks saatejuhiks lavale ehitatud telestuudios.
          Teistel näitlejatel tuli esitada palju erinevaid rolle, muutuda hetkega järgmiseks tegelaseks ning ette kanda looga seotud laulusid. Kõik toimus pealtnäha vaospeetult, kuid pingestatult ja kaasakiskuvalt.
          Lavastust hoidis koos hästi läbimõeldud struktuur, nappide, kuid väljendusrikaste vahenditega rulliti lahti inimlike kirgede dramaatiline maailm, milles arenesid nii üksikud tegevusliinid kui esitatav lugu tervikuna.
          Muusika, valgus-, video- ja lavakujundus töötasid haruldase orgaanilisusega, olles ühelt poolt etenduse iseenesestmõistetavad komponendid, kuid teiselt poolt nii vaimukalt läbi töötatud, et sundisid ennast ka eraldi kuulama-nägema. Lavastajal oli õnnestunud iga stseen puänteerida mõne andekalt viimistletud detailiga. Näiteks lugu kirjandusteadlasest, keda juhendatakse trepist üles minema, et joodikuid korrale kutsuda. Tore ja särav etüüdikene!
          Etendus kulges tõusujoones, tegevus muutus dünaamilisemaks, alguses vaikselt kuulav publik hakkas peagi naerma, üha enam kaasa elama, siis poetas pisaragi ning tõusis lõpuks püsti ja aplodeeris vaimustunult.
          Pärast läksime klubist läbi, et saadud elamust sõpradega jagada. Enamik neist polnud küll tükki näinud, sest pileteid on tõesti raske hankida, kuid meil jätkus küllalt ainest arutleda nii kirjeldatud ajastu kui igikestvate teatri- ja eluprobleemide üle.
          Nähtud etendus tõestas veel kord, et kunsti tegemiseks pole vaja veiderdada ega vaataja ees pugeda. Piisab heast materjalivalikust ning oskusest seda pealtnäha kergelt, kuid sisemiselt süvenenult ette kanda.
          Olukorras, kus riik kultuurist aina vähem hoolib, saab küps teater ise hakkama.

------------------------------

          Käisime naisega teatris.
          Muidu poleks läinud, aga teatris töötav sõber sebis meile tasuta kutsed ja piinlik oleks olnud ära öelda. Ega meil teatri vastu midagi pole, kuid oma raha eest ei oleks me kindlasti läinud vaatama mitme aasta eest loetud mälestusraamatust tehtud lavalugu. Raamatupoed on pilgeni täis totakaid memuaare ja aeg-ajalt püütakse mõnda neist lavale upitada, et rahva käest veel mõni sent välja petta.
          Istusime loožis ja imestasime, kui paljud inimesed olid raatsinud pileti osta. Siis läks eesriie lahti ning peaosaline hakkas etendama raamatu autorit, kes on kommertskanali saatejuht. Näitleja matkis prototüübi jämedat häält ja sügas tema moodi nina. Alguses oli see päris naljakas, kuid muutus peagi ärritavalt üksluiseks. Teised tegelased loivasid kah riburada kohale ja mõmisesid oma teksti maha. Midagi polnud kuulda ja laval ei toimunud ka midagi, sest lavastaja jabur idee oli mängida telestuudios toimuvat jutusaadet. Ma ei salli sellist saasta telekaski, vaatasin siis oma naise valulikku ilmet ja saalisistujate juhme nägusid. Oli põrgulikult igav.
          Vahepeal olid laulunumbrid. Panna draamanäitlejad järgi tegema häid soliste kujunes täiuslikuks muusikaliseks mõrvaks ja mõjus ponnistusena kuidagimoodigi meeldida. Noh, nad vähemalt tõusid püsti ja tulid eeslavale, ei istunud kogu aeg sohval.
          Mõnda kohta oli lavastaja üritanud liikumisega dünaamilisemaks muuta. Näiteks õpetatakse ühes stseenis kirjandusteadlasele, kuidas trepist üles minna, et joodikuid korrale kutsuda. Seda tehti nagu lavakooli etüüditundi, ainult märksa tuimemalt. Oli piinlik vaadata ka.
          Kujundusega oli kõvasti vaeva nähtud. Laval olid röögatud kulissid, valgusega ei koonerdatud ja niipea kui mõni näitleja valjemalt säutsuma kukkus, käivitus järjekordne video, mida näidati lavale, saaliseintele ja inimestele silma. Odavad ja läbiproovitud trikid.
          Publik elustus, kui laval ropendama hakati. Õnneks pole originaaltekstis nilbustest puudu ja nõndaviisi saadi üldisele munemisele viimaks elu sisse. Lõpuosa labasest melodraamast oli ka kõik mis võimalik välja pigistatud, nii et vähenõudlik vaataja sai kaasa möirata ja pisarat pigistada.
          Kui viimaks püsti tõusma ja tormiliselt plaksutama hakati, lipsasime naisega esimestena garderoobi, haarasime oma joped ning põrutasime klubisse. Enamik sõpru polnud tükki näinud ja tänu sellele kõlbas nende seltsis nina täis võtta küll.
          Seltsimehed kultuuriministeeriumist on oma teatrihävituspoliitikaga lootusetult hiljaks jäänud. Kaalutlev ja konformistlik teater saab sellega ise hakkama.

------------------------------

      Käisime naisega teatris.
      Siis istusime klubis ja arutasime.
      Pärast läksime koju.
      Järjekordne päev oli otsa saanud.



    Nähtuse hindamisel on võimalik valida kahe vaatenurga vahel.
    Tavaliselt valitakse neist kas esimene, teine või kolmas.

No comments: