Teatrielamuse
kirjeldamiseks võetakse mõnikord appi kompimismeel. Inimene läheb teatrisse,
vaatab, kuulab ning räägib pärast sõbrale: "Oli hea tükk, puudutas mind kuidagi
eriliselt!". Tõenäoliselt ei tulnud näitlejad talle käsipidi kallale, vaatajale
läks nähtu lihtsalt hinge.
Hiljaaegu
juhtus nii, et käisime naisega mitu korda järjest teatris. Juhtus nii, et saime
iga kord elamuse, iga kord iselaadse ja kuidagi eriliselt puudutava ka.
ESTOPLAST
Tartu Sadamateatris
Dramaturgia
aluseks oli kuulsa veneaegse lambivabriku lugu. Lavastatud oli hästi, näitlejad
mängisid hästi ja kujundus oli super. Tegevus toimus "Estoplastis",
kuid üldistas tervet ajalooperioodi - sovetiaegsete eestlaste tööd, elu ja
võitlusi.
Erinevalt
enamikust tüki tegijatest ja esitajatest oleme meie naisega pärit nõukogude
ajast ja seetõttu polnud laval toimuv meile mingi uudis - ei olme, inimsuhete
ega tootedisaini poole pealt.
Mina
näiteks õppisin toona Kunstiinstituudis tööstuskunsti ehk disaini ning "Estoplasti" üleliidulise
müügihiti, "Vana Tooma" lambikese (mille pilti meile lavalt näidati)
kujundaja töötas meie kateedris, juhendades aktijoonistamist. (Oli selline
väikest kasvu mees, kes alati jooma kukkus, kui teda tolle lambikese pärast
narriti, aga joonistamist oskas õpetada küll.)
Nojah, ega
meil sellegipoolest igav ei hakanud, ainult tuju läks üha sandimaks, nii et
vaheajal kaalusime isegi äraminemist. Polnud sugugi meeldiv jälgida, kuidas uus
sugupõlv meie noorusaega kirjeldas - poolpimeda, värvitu, totrate suhete
maailmana, kus inimesed olid hirmul ja isegi suppi sõid rivisammul. Nende
taotlused olid perspektiivitud ja saavutused armetud, suguelu kidur ja riided -
ah mis riided, pigem mundrid - küllaltki koledad.
Vaatasime
siiski lõpuni. See leidlikult ja andekalt tehtud lavateos puudutas meid nagu
pangetäis pähe kallatud külma vett.
Saime
teada, et meie elu enne Eesti Vabariigi taaskehtestamist oli olnud üpris mõttetu.
PIME
TUBA Tartu Kirjanduse Majas
Järgmisel
õhtul läksime vaatama Vilde teatri etendust, teksti oli kirjutanud endine
sotsiaaltöötaja, kogemustega harrastusnäitleja, meie tuttav. Ta ise mängis ühte
peakangelannat, dementset vanainimest, nooruke naislavastaja teist, teda
kantseldavat õpetajannat, ning ringi käisid ka mõned kõrvaltegelased, näiteks
õpetajanna luuserkirjanikust mees.
Nii kui
tükk algas, hakkasin mina naerma ja mu naine nutma. Meie eeskuju järgisid
mitmed saalisviibijad, tõenäoliselt raugastunud sugulaste hooldamises kogemusi
omavad isikud.
Lahkusime nimelt
paari aasta eest kodust, kolisime minu vanaks ja tõbiseks jäänud ema juurde
ning seega pakkus laval toimuv meile siirast äratundmisrõõmu (või -kurvastust?).
Vanainimesed jäävad väetimaks ja muutuvad lapsikumaks, kuid mitte nooremaks.
Nende mälu aheneb, maailm kahaneb ning kitsamaks muutub ruum neilegi, kes
lähedal viibivad. See on palgata täistöökoht lõksus, milles viibivad oh kui
paljud pereinimesed. Hoolitsed kalli lähedase eest, soovid, et läheneva lõpu
eel oleks tal hea, aga aeg muudkui kaob, omad tööd jäävad hooletusse ja
kavatsused ootele.
Teatrielamus
kippus ületama meie taluvuspiiri, kuid ära minna polnud sobilik, istusime
esimeses reas ja vaheaega polnud. Vahel naeris naine ja mina pühkisin silmi,
siis vastupidi, või siis tegime mõlemat korraga. Näitlejad panid täie rauaga ja
saal elas täiega kaasa. Eriti vägev oli vanainimese osatäitja, tema
rollitäitmine oli kurb, naljakas, veenev ja füüsiliselt pingutav. Harrastusteatril
on omadus olla vahetu ja ehtne. Seal ei osata (ega taheta) ükskõiksust või
saamatust professionaalsete nippidega varjata.
See
hingega kirjutatud ja südamest esitatud lugu puudutas meid umbes nagu nüri kirvega
pea silitamine.
Saime
teada, et meie praegune elu on üpriski mõttetu.
MINU
VEETLEV TARTU Vanemuise suures majas
1970ndad,
Tartu linn, Tartu ülikool, Vanemuise teater, Tartu lood ja Tartu inimesed -
"laulude ja lugude õhtu kahes vaatuses" oli kirjutatud kavalehele.
Meie
elasime 70ndatel hoopis Tallinnas, kuid käisime tihti Tartu vahet ja meie jaoks
oli see tore ja tähtis aastakümme - kooli lõpetamine, kõrgkool, abiellumine,
lapsed, kodu rajamine, esimene töökoht - elu alustavate inimeste seikluste,
äparduste ja kordaminekute värvikas aeg.
Kui naisega
saali jõudsime, oli eesriie juba avatud. Laval oli palju kollaseid vahtralehti
ja üks suurem fooniekraanil. Ekraanil olev leht oli Photoshopi võlukepiga
taustast lahti lõigatud, selle servad olid puhastamata ja prügised, aga
lavalist üldmuljet see ei rikkunud, lava oli igati sügisese Toomemäe vääriline.
Ahhaa, Priimäe ja Juske käratekitanud manifest "Tartu sügis" ilmus
tõepoolest kas `76 või `77, mõtlesin, ja siis hakkas tükk pihta.
Lavale
tuli palju noori ja noorepoolseid näitlejaid, kes rääkisid lugusid, tegid
sketše ja süüa ning laulsid vapralt ja mitmehäälselt. Alustuseks laulsid ühte
"Fixi" lugu, mille originaal on küll pärit 60ndate algusest ja autor
ka teine kui kavalehele märgitu, aga ilusti laulsid, kadunud Silvi Vrait tuli
meelde.
Paraku ei
saanud me päriselt aru, keda näitlejad kujutasid. Mõnikord olid nad nagu
tänapäevase stiilipeo tegelased, teinekord justkui ajastu tüübid. Käitusid ja
liikusid lahedalt nagu tänapäeva noored, kes on pannud selga riided, mida nende
arvates 70ndatel kanti ja nägid seetõttu küllaltki napakad välja.
Kui pidev
söögivaaritamine kartulisalatist kartuli praadimiseni jõudis, levis terves
teatrimajas peagi omaaegsete ühikate eksimatult äratuntav lehk. Ühikates võis
tollal rahulikult juua, suitsetada ja pesemata sokke seina külge kinni visata,
need aroomikesed summutas rääsunud rasva ja vaesuse jõuline hingus mängleva
kergusega. (Kontrollisin nimetatud fenomeni vaheajal suitsuruumis, kus mõned
tubakat pruukivad daamid (näete, on veel selliseid!) leidsid, et peaks
värskesse õhku suitsetama minema.)
Olles
kombekohaselt kaalunud kohest kojuminekut, siirdusime tagasi saali ja vaatasime
loo kahetsust tundmata lõpuni. Tegelased sõid, jõid, laulsid ja pajatasid ning
olid järjekindlalt jaburad ning naeruväärselt riides. Lõpetuseks lasti ülikool suure
lauluga maapõhja ja publik asus garderoobi poole kappama.
Lahkusime
meiegi.
Olime kinnitust
saanud, et meie noorusaeg oli olnud üsna mõttetu.
Ah et kuidas siis etendus meid puudutas?
Puudutas, miks ei puudutanud, teatrielamuse
kirjeldamiseks oskame nüüd peale kompimise ka haistmismeele abiks võtta.
No comments:
Post a Comment