Monday, September 14, 2015

KAS ÜKSILDUS ON KOHT




Sellise küsimuse esitab endale teatrikunstnik, kui temalt tellitakse lavakujundus draamale, mille kangelaseks on üksildane inimene.
Mart Kivastiku näitemängu "Gunn, Gunn, vana..." peategelane on üksik. Pole tal peret ega lähedasi sõpru, tal näib siin ilmas olevat ainult koht, kuhu ta tuleb, ruum, milles ta on.
Mis koht see on? Tekstiraamat algab nii: Laval on baarilett ja paar lauda. Laudadel on poolikuid veiniklaase ja õllekanne, tuhatoose – jäljed eelmisest õhtust. 
                            Sisse astub hallipäine jopes mees: Gunn. Gunn on kelner. 

Tegevuskohaks on niisiis kõrts, edasi lugedes tuleb aga otsustada – on see koht ikka päriselt olemas või asub tegevuspaik hoopis Gunni peas? Kirjanik Kivastik kirjutab ainult sellest, mida ta teab. Mitte kõigest, mida ta teab, vaid sellest, mida hästi tunneb, tema teksti on mõistlik mitte ainult lugeda, vaid ka näha.
Meie esivanemad käisid korra nädalas kirikus. Õpetaja jutlustas, maarahvas kuulas, pobises palvet ja lasi laulu. Siis läksid mehed kõrtsi, rääkisid, praalisid, ostsid naistele-lastele keerusaia ja kogu pere pidas hingamispäeva, kus hing ja ihu, äraütlemine ja ärakuulamine, kirik ja kõrts kenasti tasakaalus seisid.
Kivastiku näitemängus ilmub meie ette üksildane mees, ta on nii kõrtsmik kui õpetaja, tema maailm on ära väsinud ja kokku kuivanud, kuid ta jutlustab, unistab, meenutab. Mis siis, et mälestused on luitunud nagu päevinäinud vaip baari põrandal.
Alles see oli, kui sellised kohad olid inimestest tulvil, kõik soovijad sisse ei mahtunud ja baarimees oli kuningas ehk kunn. Ebakindlad ja ärahirmutatud inimesed otsisid pelgupaika rusuva argipäeva eest ja unustust alkoholist. Nõukogude võim oli kaaperdanud õiguse vabalt rääkida. Kõrtsis, omasuguste keskel, oli seltsim, võis teeselda vaba inimest ja lasta ennast teenida. Ja kui ajalootorm impeeriumi okstes ragistama hakkas, oli kõrts kohaks, kus asja arutada. Mitte iga suvaline kõrts, ikka selline, kus käisid loomeinimesed.
Kuulsaim neist oli kahtlemata KuKu Klubi, asutus liikmetele ja nende sõpradele, julgeoleku jaoks paik, kus sai kunstirahval silma peal hoida, klubilistele aga suhtlemiskoht tarkade mõtete vahetamiseks ja rumalate tempude tegemiseks.


Ükskord 80ndate lõpupoole paluti mul olla saatjaks Saksamaa kultuurinõuniku abikaasale, kes soovis isiklikult tutvuda kohaliku kultuuri suurkujudega. Kui Kukusse jõudsime ja lauda istusime, oli õhtu jõudnud teise faasi, seetõttu kujunes tutvustus umbes selliseks: "Proua, see endassetõmbunud härra, kes üritab teile märkamatult kahvliga kintsu lüüa, on populaarne näitleja, eriti silmapaistev koomilistes rollides. See isand, kes äsja sisenes ning tooli asemel vihmavarjule istus, on lugupeetud rahvakunstnik, tunnustatud pedagoog ja kateedrijuhataja. Isik, kes kõrvallauas praegu meelega veiniklaasi puruks lööb, on aga rahvusvahelise mainega kunstnik, luuletaja ja vaimukas kultuuriteoreetik. Graatsiline neiu, kes kandikuga žongleerides temalt raha sisse kasseerib, ei ole baleriin, vaid armastatud ettekandja Piret." Proua oli vaimustuses ja lahkus meie maalt eesti kunsti tulise patrioodina.
Tundub, et sellised kohad ja lood on ammu ajaloo prügikastis või elavad veel vaid selle kadunud ajastu nostalgiates, mis on arusaamatud uuele põlvkonnale.
                                      Üksilduse jaoks on koht muide alati olemas.
                                                  Selle koha nimi on mälu.


No comments: